Mensen zijn regenweer beu en dat heeft weerman Bram Verbruggen geweten: “Het is niet mijn schuld" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年5月30日木曜日

Mensen zijn regenweer beu en dat heeft weerman Bram Verbruggen geweten: “Het is niet mijn schuld" - VRT.be

“Wij zijn puur de boodschapper, schiet niet op de pianist.” Dat zegt weerman Bram Verbruggen, nu hij steeds meer berichten krijgt over het slechte weer. Dagelijks spreken mensen hem erover aan, en die berichten worden steeds bitsiger.

“Meestal kom ik er goed vanaf door een grapje te maken”, zegt Verbruggen in ‘De wereld van Sofie’ op Radio 1. “Maar de laatste tijd krijg ik het wat lastiger met de opmerkingen, want de mensen zijn het echt beu. Ze sturen me dan berichtjes via Instagram of Facebook. Of ze mailen me om hun beklag te doen.” 

“Er zijn effectief mensen die denken dat wij aan de toetsen zitten en dat wij kunnen bepalen of het weer nu goed of slecht zal zijn, of dat we nat weer of droog weer gaan krijgen”, zegt hij. “Maar dat is natuurlijk niet zo: wij zijn puur de boodschapper, dus schiet alsjeblieft niet op de pianist.”

Als ik uitleg waaraan het ligt, gooien ze complottheorieën onze richting uit

Bram Verbruggen, weerman voor de VRT

Verbruggen probeert iedereen ook altijd te antwoorden. “Ik kan het niet laten om de wetenschappelijke kant van het verhaal met hen te delen en de vragen die ze hebben te beantwoorden. Maar als ik dan uitleg waaraan het ligt, dan schieten ze kwaad in hun pen, en beginnen ze allerhande complottheorieën onze richting uit te gooien. De drempel van de sociale media ligt ook heel laag.”

Beluister: Weerman Bram Verbruggen krijgt het te verduren na aanhoudende regen

“Niet mijn schuld, wel die van de straalstroom”

Mocht er nog twijfel over zijn: “Het is niet mijn schuld dat het zo’n slecht weer is, maar wel die van de straalstroom”, zegt Verbruggen. “Die doet toch wel gekke dingen de laatste tijd.” (De straalstroom is een zeer sterke wind die in de regel op 9 à 10 kilometer hoogte waait, n.v.d.r.)

Verbruggen legt het uit: “Als we kijken naar de temperatuur op de aarde, dan zien we dat de noordpool sneller opwarmt dan het evenaarsgebied. Dat wil ook zeggen dat het temperatuurcontrast tussen de pool en de evenaar kleiner wordt. Wie een kleiner temperatuurcontrast zegt, die zegt ook: een minder strakke straalstroom. 

“Wat is er aan het gebeuren en wat gaan we ook in de toekomst nog vaker meemaken? Dat is een straalstroom die afzwakt of die zelfs heel grote bochten begint te maken boven onze regio.”

Grote bochten van de straalstroom op 10 km boven ons hoofd zorgen dat de weersystemen geblokkeerd geraken

Bram Verbruggen, weerman voor de VRT

“Dat is hetgene dat we de voorbije weken heel vaak hebben gekregen: grote bochten van die straalstroom op 10 kilometer hoogte boven ons hoofd. Dat zorgt ervoor dat de weersystemen geblokkeerd geraken”.

“Zo'n weerblokkade zorgt ofwel dagenlang of wekenlang voor droog en zonnig weer of net voor heel wisselvallig en nat weer. Bij deze weerblokkade zaten we aan de natte kant van die blokkade en hebben wij dus wekenlang aan een stuk heel wisselvallig weer gekregen."

“In het noorden van Europa hebben ze dan weer droog weer met zon gekregen, en was het zelfs uitzonderlijk warm.”

Voorzichtiger na al die kritiek?

Durft Verbruggen nog wel voorspellingen te doen na de negatieve opmerkingen van de mensen? “Zeker wel”, zegt hij. “Zelfs voorspellingen op heel lange termijn. Zo mogen we ons aan een relatief warme zomer verwachten. Ik zeg niet droog, maar wel relatief warm: warmer dan gemiddeld.”

“Ik blijf mij hiervoor baseren op weermodellen en weercomputers. Ik geloof in de wetenschap. Ik geloof in die technologie die heel vaak heel goed werkt."

"In het geval van weerblokkades hebben die weermodellen het heel erg moeilijk, en ga je dat ook merken aan mijn taalgebruik. Ik ga dan veel genuanceerdere woorden gebruiken en veel meer mijn onzekerheid uitdrukken naarmate de voorspelling ook onzeker is.”

“Af en toe zeg ik het zelfs gewoon letterlijk op televisie: ‘kijk, het is weinig betrouwbaar, deze voorspelling.”

“Zelf ook niet blij met dit weer”

Ondanks alles blijft Verbruggen positief. “Ik zie dit nog altijd niet als mijn beroep. Het is mijn hobby waarvan ik mijn beroep heb kunnen maken."

Hij is trouwens zelf ook niet blij met al het regenweer: “Ik word hier ook niet ‘happy’ van, want ik ben een echte buitenmens. Ook ik hoop dat het bijna gedaan is, en dat we snel een drogere periode gaan krijgen.” 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiR2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNS8zMC9ib29zLW9wLXdlZXJtYW4tbmEtc2xlY2h0LXdlZXIv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿