BEKIJK - Artiesten brengen hulde aan Will Tura, die zelf "Eenzaam zonder jou" zingt: "Ik ben de hemel dankbaar" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2023年12月29日金曜日

BEKIJK - Artiesten brengen hulde aan Will Tura, die zelf "Eenzaam zonder jou" zingt: "Ik ben de hemel dankbaar" - VRT.be

Will Tura (83) heeft donderdag zijn fans verrast tijdens zijn huldeconcert in het Sportpaleis in Antwerpen. Helemaal op het einde betrad hij zelf het podium om "Eenzaam zonder jou" te brengen. Een van zijn grootste, zo niet zijn allergrootste, hit. Eerder op de avond hadden meer dan 20 Vlaamse artiesten als eerbetoon een lied uit zijn rijk gevulde repertoire gezongen. "Muziek, dat is mijn leven. Ik ben de hemel dankbaar", vertelde Will Tura achteraf.

Will Tura, wiens echte naam Arthur Blanckaert is, lijkt al sinds de jaren 60 bijna permanent in onze hitparades en concertzalen te kamperen. In maart van dit jaar kondigde hij aan dat hij definitief zou stoppen met optreden. Na meer dan 60 jaar op de planken, meer dan 120 uitgebrachte singles met hitnotering, meer dan 100 albums, live-albums en compilatie-albums en ontelbare optredens in kleine parochietenten en prestigieuze concertzalen. Enkele maanden later, in juni, onthulde Will Tura zelf de reden achter die beslissing: hij leidt aan beginnende alzheimer. De ziekte gebiedt hem te stoppen. 

Op de eerste rij

De Vlaamse muziekwereld draagt Will Tura op handen. Artiesten en muzikanten vonden het niet meer dan gepast om een groot eerbetoon te organiseren. En dat gebeurt onder de vorm van een huldeconcert, "Will Tura zwaait uit", in het Sportpaleis in Antwerpen, donderdag en vrijdag. Meer dan 20 Vlaamse artiesten, onder wie Bart Peeters, Clouseau, Daan, Geike Arnaert, Helmut Lotti, Niels Destadsbader, Ruben Block, Sandra Kim en Stijn Meuris, brengen zijn grootste hits.

De avond werd aan elkaar gepraat door Ben Crabbé, die Will Tura aan het begin kort op het podium haalde. Dat leverde meteen een staande ovatie op. Crabbé begeleidde de zanger naar zijn familie in de zetels die vooraan aan het podium stonden, om alles op de eerste rij te beleven.

Will Tura, zijn familie en de aanwezige fans konden genieten van onder meer "Ik mis je zo" door Ruben Block, "Vergeet Barbara" van Cleymans en Van Geel, "Linda" door Geike Arnaert, "Het kan niet zijn" door Clouseau, "Boven de wolken" van Gunter Neefs en "Arme Joe" van Stijn Meuris. Bart Peeters zong "Mooi, 't leven is mooi". Aan het einde brachten alle artiesten nog een medley van zijn grootste hits.

"Ik zie u graag!"

Maar daarmee was het nog niet afgelopen. Will Tura werd uitgenodigd op het podium en kreeg een staande ovatie van het Sportpaleis. De zanger was zichtbaar onder de indruk en straalde. En hij had nog een verrassing in petto. "Wil jij nog een nummer zingen?", vroeg Ben Crabbé. "Ik ben heel blij dat ik het mág zingen", klonk het. Waarna hij "Eenzaam zonder jou" inzette, zijn vermoedelijk allergrootste hit.

Het klonk loepzuiver en doorleefd, zoals altijd, en dat leverde de zanger aan het einde opnieuw een staande ovatie op. "Bedankt, u was een fantastisch publiek. Ik zie u graag, I love you!"

Will Tura: "Muziek is mijn leven"

"Ik ben heel blij dat ik dit heb mogen doen", vertelde een stralende en oprecht geëmotioneerde Will Tura achteraf aan VRT NWS. "Zelf zingen, dat is mijn leven. Ik zit zoveel jaren in dit vak, muziek is een van de belangrijkste dingen in mijn leven. Ik hou van mijn beroep, ik laat het nooit los."

Niet alle dagen zijn hetzelfde, soms is het moeilijk. Maar ik ben blij met vandaag.

Will Tura

Het deed Will Tura veel om andere artiesten bekende nummers van hem te zien brengen. "Ik vond het fantastisch om iedereen te zien zingen. Ik heb het gevoel dat mensen altijd heel correct zijn geweest. Als ik aanvoel dat het erin zit, dat het lukt, dan ben ik een gelukkig man."

"Niet alle dagen zijn hetzelfde, soms is het moeilijk. Maar ik ben blij met vandaag. Het was ook emotioneel, vooraf dacht ik dat ik het misschien moeilijk zou krijgen. Maar nu... ik ben de hemel dankbaar nu. Dit was een heel mooi afscheid. Ik heb dat al veel keer gedaan, afscheid genomen, maar nu was het heel mooi. Ik ben er ontzettend blij mee."

Will Tura en zijn echtgenote Jenny.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiVmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8xMi8yOC93aWxsLXR1cmEtYWZzY2hlaWQtdHJpYnV1dGNvbmNlcnQtc3BvcnRwYWxlaXMv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿