"Game of Thrones"-actrice Emilia Clarke benoemd in Britse ridderorde voor liefdadigheid na hersenbloedingen - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2023年12月31日日曜日

"Game of Thrones"-actrice Emilia Clarke benoemd in Britse ridderorde voor liefdadigheid na hersenbloedingen - VRT.be

De Britse actrice Emilia Clarke wordt in 2024 samen met haar moeder benoemd tot "Member of the Order of the British Empire", oftewel lid van de Orde van het Britse Rijk. Ze krijgen die erkenning voor hun liefdadigheidswerk voor mensen met een hersenletsel. Clarke kreeg zelf twee hersenbloedingen tijdens de opnames van de populaire televisieserie "Game of Thrones". 

"Ik kon het eerst niet geloven, ik dacht dat iemand een grap met me uithaalde. Maar dit is zo'n eer", vertelt een verheugde Jenny Clarke, moeder van Emilia Clarke in een interview met The Times. Samen met haar dochter richtte ze in 2019 de liefdadigheidsinstelling "SameYou" op, voor mensen die herstellen van hersenbeschadiging. Daarvoor krijgen ze nu een titel van de Britse koning Charles. 

The Order of the British Empire is de Orde van het Britse Rijk, opgericht op 4 juni 1917 door koning George V. Op de erelijst staan jaarlijks honderden mensen. Moeder en dochter Clarke worden benoemd tot "Member", oftewel lid van de orde. 

Bewustwording rond hersenschade

"Deze benoeming is een fantastische manier om de bewustwording rond deze problematiek te vergroten", reageert de "Game of Thrones"-actrice dankbaar. "Mensen zijn zich onvoldoende bewust over de problemen waar patiënten mee te maken krijgen. Een hersenletsel oplopen is erg traumatiserend. We doen dit voor hen", vult moeder Jenny aan.

Ik kreeg een afschuwelijke hoofdpijn en kon voelen dat mijn hersenen schade aan het oplopen waren

Actrice Emilia Clarke

Het grote publiek maakte kennis met de Britse actrice dankzij haar rol als Daenerys Targaryen in de populaire televisieserie "Game of Thrones". Tussen de opnames van die serie door, kreeg Clarke zelf twee hersenbloedingen. Ze was toen nog maar een twintiger.

"Ik was net klaar met de opnames van het eerste seizoen van "Game of Thrones" en had veel last van stress", vertelt ze. "Op een dag was ik in de fitness met een privétrainer, toen ik plots een afschuwelijke hoofdpijn kreeg en moest overgeven. Op dat moment wist ik meteen dat mijn hersenen schade aan het oplopen waren. Geen idee in welke les ik ooit heb opgelet om dat te weten, maar ik kon het voelen."

Clarke in haar rol van Daenerys Targaryen, uit Game of Thrones.

"Een uitgestoken hand"

Met hun organisatie "SameYou" willen moeder en dochter mensen die een hersenletsel opliepen een hart onder de riem steken. "Ons doel is om ervoor te zorgen dat ze zich zo snel mogelijk weer als dezelfde persoon als voorheen kunnen voelen. En daarvoor hebben zorg, vriendelijkheid en een uitgestoken hand nodig. En de nodige medische zorgen."

De dames ontvangen hun benoeming in 2024. Het zou de eerste keer zijn dat een moeder en dochter dezelfde prijs in de erelijst ontvangen.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8xMi8zMC9nYW1lLW9mLXRocm9uZXMtYWN0cmljZS1lbWlsaWEtY2xhcmtlLWVuLWhhYXItbW9lZGVyLWtyaWpnZW4tYmVuL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿