'Drakenmoeder' Emilia Clarke onderscheiden voor werk met hersenpatiënten - De Standaard - Crune Blogs

Latest

2023年12月31日日曜日

'Drakenmoeder' Emilia Clarke onderscheiden voor werk met hersenpatiënten - De Standaard

“We krijgen de MBE voor het goede doel, en dat maakt het graaf”, zei Emilia Clarke aan BBC News. Clarke, bekend als Daenerys Targaryen uit Game of thrones, is in haar nopjes dat ze niet wordt onderscheiden voor haar acteerwerk, maar voor SameYou, de organisatie die ze met haar moeder Jenny opzette in 2019.

Beide vrouwen hadden rehabilitatie nodig na een hersenletsel en stelden vast dat de hulp bij revalidatie tekort schoot. Koning Charles zette hen in zijn lijst van ‘new year’s honours’, wat betekent dat moeder en dochter in het voorjaar een MBE (Member of the Order of the British Empire) mogen halen op het paleis.

De MBE is de laagste van de vijf rangen in de Orde, waarvan de twee hoogste rangen zich ‘knight’ of ‘dame’ mogen noemen. De onderscheiding wordt niet alleen aan Britten uitgereikt: zo had ook klaroenblazer Antoon Verschoot, die jarenlang in Ieper de ‘Last post’ blies, een MBE.

Clarke was nog maar een twintiger toen ze in 2011 en 2013 een hersenbloeding kreeg. “Op de hersenafdeling van een ziekenhuis word je, vooral als jonge patiënt, dag en nacht in de gaten gehouden. Iedereen zegt dat je doodgaat. Om de twee uur word je wakker gemaakt, omdat het risico zo groot is. En een paar weken later mag je dan vertrekken.”

Eén verpleegster, 400 patiënten

“Ik was zo bang, dat ik een smoes verzon om terug te keren naar het ziekenhuis. Ik woonde dan nog bij mijn liefhebbende familie; ik kan me niet voorstellen hoe bang alleenstaanden zijn die opeens weer thuis zitten. Mijn fantastische revalidatieverpleegster had 400 patiënten: ze kon me niet meer dan een halfuurtje geven om de drie weken.”

Na een tweede hersenbloeding besloot ze om iets te doen voor mensen die dezelfde ervaring hadden. Met haar moeder, die zelf een operatie nodig had na een aneurysma, was het idee voor een organisatie snel geboren. Jenny is de directeur van SameYou.

“Je wordt na een hersenbloeding of beroerte verondersteld om na een paar weken weer op de been te zijn, maar zeer weinig mensen zijn dat ook: de therapieën zijn niet voldoende gericht en duren niet lang genoeg.” SameYou heeft nu op drie plekken een proefproject voor neurorehabilitatie lopen.

Nochtans hield Clarke haar hersenbloedingen lang geheim. “Ik wilde niet de zoveelste bekende persoon met een triest verhaal zijn.” Pas in 2019 gaf ze een interview aan de BBC over wat haar was overkomen. “SameYou is gebouwd op het besef dat we wel over hersenletsel moeten spreken, omdat mensen er zich zo voor schamen.”

“Ik ben sneller moe sinds mijn hersenletsels, en ik heb meer last van angstgevoelens. Maar al bij al is het een mirakel dat ik hier zit, dat ik acht seizoenen Game of thrones heb kunnen voltooien.” Waarschijnlijk is het de eerste keer dat een moeder en dochter samen een MBE krijgen.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzEyMzBfOTc0Mjg3MTDSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿