Moeder van vermoorde peuter Luna over Hans Van Themsche: "Voor mij is hij ook een slachtoffer" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年1月25日木曜日

Moeder van vermoorde peuter Luna over Hans Van Themsche: "Voor mij is hij ook een slachtoffer" - VRT.be

"Voor mij is Hans Van Themsche ook een slachtoffer van de maatschappij." Dat zegt Laurence van Brée, de moeder van peuter Luna die in 2006 vermoord werd door Van Themsche. Ze is ervan overtuigd dat hij destijds handelde in een moment van waanzin. "Hij weet dat wat hij gedaan heeft, fout is en heeft oprecht spijt." 

Ruim 8 jaar na haar eerste ontmoeting met Van Themsche in 2015 heeft Laurence van Brée afgelopen zomer voor de tweede keer de moordenaar van haar dochtertje ontmoet. Een ontmoeting die werd vastgelegd op camera voor de reeks "True Crime Belgium", te zien op Streamz en Play4.

"Ik was zelf geen vragende partij voor de reeks", vertelt Van Brée in "De afspraak". "Maar ik heb ervaring met televisie en wist dat de reeks er waarschijnlijk wel zou komen. Door eraan mee te werken, had ik het tenminste mee in de hand." Want het was voor haar belangrijk dat de reeks niet over de dader, maar over de slachtoffers zou gaan. 

Hij vond geen plaats op school of in de maatschappij

Laurence van Brée over Hans Van Themsche

Ook Van Themsche zelf hoort voor haar overigens in die categorie thuis. "Voor mij is hij ook een slachtoffer van de maatschappij. Wat hij heeft gedaan valt niet goed te praten, maar zijn moeder wist al van toen hij nog heel jong was dat hij anders was en dat hij het moeilijk had. Hij vond geen plaats op school of in de maatschappij."

"Ik hoor in de documentaire ook dat hij op jonge leeftijd al dronk en drugs nam. Op die leeftijd, wanneer je hersenen nog niet volgroeid zijn, kan dat leiden tot psychoses. Iemand met een autismespectrumstoornis is daar misschien vatbaarder voor, maar ik denk dat niemand met 100 procent zekerheid kan zeggen dat die zoiets nooit zou doen."

Ze beseft dat dat een "apart standpunt" is. "Als ik met mensen praat, vragen ze zich af: hoe kan je er zo over denken? Hoe kan jij nog met die man in gesprek gaan?" 

"Moment van waanzin"

Maar die ontmoetingen met Van Themsche zijn voor Van Brée heel waardevol geweest. Bij de eerste ontmoeting in 2015 wilde ze vooral "met eigen ogen zien of hij effectief zo'n voorbeeldige gevangene was". Want dat verscheen toen regelmatig in de pers. "Ik wilde met eigen ogen zien wat voor iemand hij geworden was na al die jaren. Want ik wist ook dat op een dag de vraag zou komen voor een eventuele vervroegde vrijlating."

Iets waar Van Brée zich overigens niet zou tegen verzetten. Dat heeft ze al meerdere keren verteld. "Het is niet mijn verantwoordelijkheid om daarover te beslissen", zegt ze in "De afspraak". "Ik heb hem gezien, hij weet dat wat hij gedaan heeft fout is, maar volgens mij heeft hij dat gedaan in een moment van waanzin. Ik pleit niet voor zijn vrijlating, maar ik zal het ook niet in de weg staan."

Van Themsche heeft tijdens hun ontmoetingen ook "oprecht spijt getoond", vertelt de mama van Luna. "Hij kan nog steeds niet voelen wat ik gevoeld heb, maar niemand kan dat." Of er nog ontmoetingen zullen volgen, weet ze nog niet. "Dit is gebeurd en het heeft mij geholpen. We zijn weer een stap verder en we zien wel wat er in de toekomst nog zal gebeuren."

Ook dochter Stella (16) wil Van Themsche misschien ooit ontmoeten

Van Brée heeft twee oudere zonen en een jonge dochter, Stella. "Stella is nu 16 en heeft een zware jeugd gehad. Ze heeft een "zwaar karakter" en ik heb me daar lang schuldig over gevoeld. Vorig jaar heb ik de bevestiging gekregen dat ze ook een autismespectrumstoornis heeft. Via haar heb ik gezien hoe mensen die een beetje anders zijn ook anders denken. En hoe moeilijk dat voor hen is."

Stella heeft Luna nooit gekend, maar "is altijd heel betrokken geweest", vertelt Van Brée. "Luna is mijn zus", zegt ze steeds. "Ze was ook heel trots op mij na het zien van de documentaire en is zelf ook vragende partij om eventueel ooit met Hans Van Themsche te praten."

In de reeks zijn volgens Van Brée vragen gesteld en beantwoord die tijdens het proces destijds niet aan bod zijn gekomen. En daar is ze de programmamakers, psychiater en onderzoekers dankbaar voor. "De reeks heeft mij geholpen, maar ik denk dat ook Stella veel antwoorden heeft gekregen. En misschien krijgen ook anderen nog antwoorden."

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMS8yNC9sYXVyZW5jZS12YW4tYnJlZS1uYS1oYWFyLXR3ZWVkZS1vbnRtb2V0aW5nLW1ldC1oYW5zLXZhbi10aGVtc2NoL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿