"Deze is voor Maxi": Faithless speelt in AB eerste Belgische concert ooit zonder overleden frontman Maxi Jazz - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年6月7日金曜日

"Deze is voor Maxi": Faithless speelt in AB eerste Belgische concert ooit zonder overleden frontman Maxi Jazz - VRT.be

De Britse danceformatie Faithless heeft voor het eerst in ons land opgetreden zonder hun iconische frontman Maxi Jazz, die eind 2022 is overleden. Het is 8 jaar geleden dat de groep met hits als 'God is a dj' nog had gespeeld in ons land. Faithless heeft in hun nieuwe bezetting de eerste show in hun comebacktournee gespeeld. Het is een warm eerbetoon van 1,5 uur aan wijlen Maxi Jazz, opgebouwd rond de 3 grote hits van de groep.

Als je een willekeurige voorbijganger 3 trefwoorden rond Faithless vraagt, is de kans groot dat de naam van Maxi Jazz eerst valt. De iconische frontman is onlosmakelijk verbonden met de Britse groep, die zonder hem een doorstart wil maken. Faithless is een van de meest invloedrijke danceacts van eind nineties-begin nillies. 

Drie redenen voor die status: klassiekers als 'God is a dj' en 'Insomnia' die bijna op elke fuif worden gedraaid. Ten tweede: hun vernieuwende aanpak.

Een mix van Britse triphop, hiphop en dance, live gebracht door een band en niet enkel met een dj en zanger: dat is midden jaren 90 een atypische benadering van elektronische muziek. Faithless kan zo een brug slaan naar het rockpubliek. Logisch gevolg: hoge plaatsen op de festivalaffiches van onder meer Rock Werchter.

Last but not least: de figuur Maxi Jazz. Als Obelix als kind in een ketel toverdrank is gevallen, dan is Jazz in een badkuip met charisma beland. Wie ooit een concert van Faithless met hem heeft gezien, weet hoe hij eigenzinnige rap en zang combineert met een bezwerende energie. Hoe hij vol overgave een publiek op sleeptouw neemt, ongeacht de (weers-)omstandigheden.

Maxi Jazz tijdens de jubileumtournee met Faithless in 2016
Foto: Getty Images

Hoewel Maxi Jazz al jaren geen deel meer uitmaakt van Faithless, is hij altijd het gezicht gebleven van de groep die hij met toetseniste/dj Sister Bliss en producer Rollo heeft opgericht. Op kerstavond 2022 hebben zij via sociale media bekendgemaakt dat Maxi Jazz op zijn 65e is overleden. Maxwell Fraser had al jaren gezondheidsproblemen en is overleden in zijn slaap. Het einde van een muzikaal tijdperk. 

Doorstart met respect voor verleden

Sinds het vertrek van Maxi Jazz in 2011 zijn er - na een korte reünie in 2015 en 2016 voor de verjaardagstournee rond 20 jaar Faithless - 3 albums uitgebracht zonder hem. De zang is onder meer overgenomen door spoken word-artiest Suli Breaks, Nathan Ball en Dido. Zij is de zus van vaste producer Rollo, die als R Plus betrokken is achter de schermen.  

Op enkele sporadische dj-sets na had Sister Bliss jarenlang geen zin om Faithless live nieuw leven in te blazen, maar deze zomer komt er een Europese festivaltournee. Ter voorbereiding zijn er 6 clubshows met de veelzeggende titel: 'Champion sound'. De primeur is voor ons land, in de AB.

Sister Bliss is centraal op het podium achter de keyboards nog altijd haar energieke zelf
Foto: Marvin Anthony voor Concertphotographers

De comeback luidt een nieuw hoofdstuk in de Faithless-geschiedenis in, en is tegelijk een eerbetoon aan Maxi Jazz. "We missen Maxi nog elke dag (...) maar we zijn nooit gestopt met muziek maken, dat hadden we nooit gewild", aldus de concertaankondiging.

Maxi Jazz is uiteraard onvervangbaar en dat is geen makkelijke uitgangspositie voor de  nieuwe band. Sister Bliss - in een knalroze outfit - vuurt centraal op het podium de troepen aan: een drummer, een percussioniste, een bassist, een gitarist en zangers Nathan Ball en Amelia Fox.

Ze zijn allebei prima bij stem, zowel in de laagte als hoogte, maar het publiek op sleeptouw nemen zoals Maxi Jazz zit er nog niet in. Het is letterlijk en figuurlijk zoeken naar hun plek, ondanks de warme respons vanuit de zaal. 

Hits als hoogtepunten, tussen covers en samples

De setlist is opgebouwd rond de 3 grote hits: 'Insomnia', 'God is a dj' en 'We come 1'. Die worden - gelukkig - niet gezongen door het nieuwe duo. De originele stemopnames van Maxi Jazz worden afgespeeld en hij is te zien op de grote schermen. Zijn virtuele aanwezigheid wekt een grote golf aan applaus op.

Een langzaam opgebouwd en breed uitgesponnen 'Insomnia' is het logische eerste hoogtepunt. Sister Bliss neemt daarna het woord. "We gaan de muziek spelen waar jullie van houden." Later bedankt ze het Brusselse publiek met enkele woorden Frans voor alle steun "in het verleden, nu en in de toekomst". Daarnaast laat ze vooral de muziek spreken.

De grote hits worden in een groovy housemix gecombineerd met aanstekelijke nummers zoals 'Yéké Yéké' van Mory Kanté en recente bangers zoals coronahit 'Marea (we’ve lost dancing)' van Fred Again en The Blessed Madonna.

Sfeervolle lasers en vette baslijnen krijgen de AB chaud, in alle betekenissen van het woord. Al leidt de combinatie van de oude hits met nieuwere Faithless-nummers en covers tot een scherpe tweedeling in de show qua sfeer.

Tijdens tweede hit 'God is a dj' ligt de nadruk op de ijzersterke beat. "This is where I heal my hurts", gonst het door de zaal. Er wordt hard gedanst, waardoor de abrupte overgang naar de ingetogen cover van 'Crazy' van Gnarls Barkley als een tang op een varken aanvoelt.

Zanger Nathan Ball heeft 'Crazy' jaren geleden al gecoverd en zingt het met zijn fragiele kopstem vol overgave. Misschien toch nog wat sleutelen aan de setlist, want in de uitbundige sfeer gaat het nummer verloren. Ball krijgt wel veel applaus.

Voor zanger Nathan Ball is het nog zoeken naar zijn plek in de nieuwe Faithless-bezetting
Foto: Marvin Anthony voor Concertphotographers

Via een geslaagde cover van 'Love will tear us apart' van Joy Division gaat het naar clubklassieker 'Music is the answer' tot gedoodverfd slotnummer 'We come 1'. De originele versie krijgt snedige gitaren mee. De kenmerkende beats worden meegebruld alsof het EK voetbal is begonnen. De AB bereikt het kookpunt.

"Deze is voor Maxi", besluit Sister Bliss, voor Jazz opnieuw levensgroot op het scherm verschijnt. Zangers Nathan Ball en Amelia Fox dragen een vlag het podium op, met zijn foto op, zijn geboorte- en sterfjaar en de kleuren van de Britse en de Jamaïcaanse vlag, een verwijzing naar de roots van zijn ouders.

De bisronde bestaat uit 2 nummers en eindigt met een karaokemoment op nilliesklassieker 'Thank you' van Dido. Minder geslaagde keuze: het nummer wordt deels in zomerse danceversie gespeeld, deels als knuffelrockballade en tenslotte als drum-'n-bass-lied. Dan was stoppen op hoogtepunt met 'We come 1' een beter idee. 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiVmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNi8wNi9mYWl0aGxlc3Mtem9uZGVyLW1heGktamF6ei12ZXJzbGFnLWNvbmNlcnQtYWIv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿