Vervangt het AI-model binnenkort het echte model? "Ze vullen elkaar eerder aan" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年6月22日土曜日

Vervangt het AI-model binnenkort het echte model? "Ze vullen elkaar eerder aan" - VRT.be

Maak kennis met Shudu, het eerste model gemaakt met artificiële intelligentie. Het is een creatie van de Britse visuele artiest Cameron Wilson. Shudu werkte samen met verschillende merken van Dior tot Balmain. Nemen deze AI-modellen op termijn niet de plaats in van echte menselijke modellen? "Ik zie dit eerder als een uitbreiding van onze diensten en niet ter vervanging van menselijke modellen", aldus Severine Nijs, eigenaar van modellenbureau Jackie Lee. 

Elke week duikt onze podcast 'Het uur van de waarheid' in de wereld van online bedrog, desinformatie en misleiding. Ook dit onderwerp komt uit de podcast. Alle afleveringen vind je hier.

In 2017 creëerde Cameron Wilson het eerste digitale model genaamd Shudu, een zwarte vrouw. Wilson vermeldde er aanvankelijk niet bij dat het om een virtueel model ging in plaats van om een echte persoon. Haar foto's gingen viraal en veel mensen vroegen zich af of zij echt was of niet. "Toen ik Shudu lanceerde op Instagram vroegen zelfs mensen in de mode-industrie zoals Naomi Campbell me naar Shudu", aldus Wilson.  

Een aantal jaar later, met de opkomst van artificiële intelligentie, maakte Wilson nog een nieuwe versie van haar. Ondertussen heeft zij 240.000 volgers op Instagram. Shudu werkt intussen samen met grote merken in de mode-industrie zoals onder andere Dior, Ellesse en Balmain. Ook stond ze op de cover van modetijdschriften Vogue en Elle.

Wilson creëerde ondertussen ook nog verschillende andere modellen, onder andere iemand met het syndroom van Down. Met succes. Meteen volgt dan ook de vraag of het nog wel zin heeft om echte modellen voor de lens te zetten als het ook met AI kan?

Menselijk contact nog steeds belangrijk

Severine Nijs is eigenaar van Jackie Lee, een modellenbureau in Antwerpen. Het bedrijf zet intussen ook zijn eerste stappen in de ontwikkeling van AI-modellen: "Wij hebben langs onze kant al contacten gelegd om onze diensten hiermee uit te breiden, maar wij geloven nog altijd in de authenticiteit van de echte mens. Het is wel leuk voor onze klanten die het een beetje creatiever willen aanpakken. Zij kunnen dan een echt model inhuren met daarnaast de AI-versie."

De menselijke klik met de modellen is voor haar klanten toch nog steeds belangrijk, vertelt zij in 'Het uur van de waarheid' op Radio 1. "De reden dat onze klanten met die modellen werken is dat ze een klik hebben met die modellen, ze creëren daar een band mee. Als we nu allemaal gaan coderen en achter onze schermen gaan zitten, dan worden we zombies. We hebben allemaal nood aan menselijk contact."  

Wettelijk kader

Nijs merkt wel op dat er nood is aan een wettelijk kader rond artificiële intelligentie. "Actrice Scarlett Johansson opende recent een rechtszaak tegen Open AI, het bedrijf achter ChatGPT, omdat ze misbruik gemaakt hebben van haar stem." 

Daarnaast heeft Nijs ook de indruk dat de consument en de merken er niet overal klaar voor zijn om de AI-modellen volledig te omarmen. "Onlangs had Levi's een AI-model gebruikt en daar is veel commentaar op gekomen. Ik weet niet of alle merken er klaar voor zijn. Ik vind het zelf een supercreatief gegeven, daarom wil ik het ook bekijken en ontwikkelen." 

Manipulatie bestond al voor de komst van AI

Het manipuleren van foto's bestond al langer voor de komst van AI. Dit bevestigt Wilson ook zelf. "Ik heb 10 jaar in de mode-industrie gewerkt. Elke foto werd gemanipuleerd, of het nu gaat om nabewerking, kleren die werden vastgepind, haar dat gedaan werd of bepaalde make-up." 

Dit bevestigt Nijs ook, maar het is voor fotografen toch moeilijk om nog aan nabewerking te doen zonder meteen beschuldigd te worden van AI-gebruik. "Het is zo dat de fotograaf altijd wel iets gebruikt van nabewerking, er kan een pluisje zitten op de broek van het model of een haar dat vastzit in een knoopje."

"Maar tegenwoordig heeft het nabewerkingsprogramma Photoshop ook een AI-functie waarmee een van onze fotografen de kleur van de sokken van het model wou aanpassen, maar hij durfde niet omdat hij schrik had om op Instagram het AI-label te krijgen, terwijl het om een detail gaat."

Ook benadrukt Nijs dat deze AI-modellen er niet altijd perfect uit zien. "Ik zie vaak bij AI-modellen dat hun handen niet perfect zijn of dat hetzelfde model verschillende cupmaten krijgt. De ontwikkelaars zouden beter eens met wat meer vrouwen aan tafel gaan zitten." 

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiNmh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNi8yMS91dmR3LWFpLW1vZGVsL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿