Evelien en 2 miljoen andere Vlamingen zijn mantelzorger: "Het is soms pittig en eenzaam" - VRT.be - Crune Blogs

Latest

2024年6月24日月曜日

Evelien en 2 miljoen andere Vlamingen zijn mantelzorger: "Het is soms pittig en eenzaam" - VRT.be

Op de Dag van de Mantelzorgers valt op dat er zeker genoeg aandacht moet gaan naar de 2 miljoen Vlamingen die mantelzorger zijn. Dat ziet ook Karel Hermans van het Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn (VIVEL). "Iedereen kent wel een mantelzorger, is zelf mantelzorger of zal het zelf worden", zegt hij in De Zevende Dag. 

1 van die 2 miljoen mensen is de 42-jarige Evelien Willems. Samen met haar zussen is ze mantelzorger voor hun mama Greet, die de ziekte van Parkinson heeft. "Mama kan niet meer zelfstandig haar medicatie innemen. Ik doe haar boodschappen, ik ga voor haar naar de apotheek, ik breng haar naar de dokter." 

Evelien combineert de zorg voor haar mama met een job en een eigen gezin. "Het is soms pittig. Het komt bovenop mijn werk en de zorg voor mijn eigen dochtertje van 5 jaar." Tegelijkertijd vindt ze het vanzelfsprekend. "Ik woon vlakbij, het is logisch wat ik voor haar doe."

Mantelzorger zijn, is soms ook eenzaam, vertelt Evelien. "Mijn mama is 70, een leeftijdscategorie waarin je nog niet zwaar hulpbehoevend hoort te zijn. Bovenop de zorg is het ook wel een gemis dat mama niet meer voor mij en mijn zussen kan zorgen. En ik denk dat dat haar ook wel verdrietig stemt."

Jaarlijkse kost van 11,38 miljard

In Vlaanderen zijn er zo’n 2 miljoen mantelzorgers. "1 op 3 van deze groep mensen neemt meer dan 10 uur zorg per week op zich", zegt Karel Hermans van het Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn (VIVEL). 

Hermans verwijst ook naar een studie van de Universiteit Hasselt uit 2016. Die zegt dat alle uren mantelzorg gelijk staan aan 121.000 voltijdse jobs. Als al die uren zouden worden uitbetaald, betekent dat een jaarlijkse kost van 11,38 miljard euro.

1 op 5 jongeren is mantelzorger

Bij jongeren is 1 op de 5 mantelzorger, vaak voor een familielid. Al is het voor hen niet vanzelfsprekend om daarover te praten, zegt Hermans. "Een cultuur van bespreekbaarheid is heel belangrijk. Een jongere zegt niet graag dat hij opgroeit in een gezin waar extra zorg nodig is." 

"Het is belangrijk dat die jongeren en alle andere mantelzorgers de juiste ondersteuning vinden en krijgen", zegt Hermans. "Maar je moet natuurlijk eerst zelf doorhebben dat je mantelzorger bent. Veel mensen vinden het heel normaal wat ze doen en erkennen zichzelf niet als mantelzorger."

#dahadikeffenodig

Om in te zetten op die erkenning, lanceerde het Vlaams Expertisepunt Mantelzorg de campagne '#dahadikeffenodig'. "Het is belangrijk dat mantelzorgers worden erkend voor het werk dat ze dag in dag uit doen", zegt Hermans. "Iedereen kent wel een mantelzorger, is zelf mantelzorger of zal het worden." Daarom roept Hermans de toekomstige Vlaamse regering ook op om te blijven investeren in mantelzorg.

"De grootste nood van mantelzorgers is emotionele ondersteuning", zegt Hermans. "Je kan pas goed voor iemand anders zorgen als je ook voor jezelf kan zorgen", getuigt Evelien. "De overheid en de samenleving spelen hier ook een rol in, zodat de mantelzorger even zijn estafettestokje kan doorgeven."

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiU2h0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wNi8yMy9kYWctdmFuLWRlLW1hbnRlbHpvcmctbWFudGVsem9yZ3BsYW4tdml2ZWwv0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿