Jente Pironet heeft posttraumatische stress na kankerbehandeling: “Veel angst en trillingen” - Het Belang van Limburg - Crune Blogs

Latest

2024年6月17日月曜日

Jente Pironet heeft posttraumatische stress na kankerbehandeling: “Veel angst en trillingen” - Het Belang van Limburg

Begin vorige zomer, die volgepland was met festivaloptredens, moest Pironet plots al zijn shows afzeggen, nadat er hersenkanker bij hem werd vastgesteld. De diagnose was hard: er werden drie extreem agressieve tumoren gevonden. “De prognose was spijkerhard”, vertelde hij begin februari in Humo. “Aanvankelijk werd gezegd dat ik nog maar één jaar te gaan had. Tien als ik geluk had.”

Nu praat Pironet openlijk en vrijuit over hoe het nu met hem gaat, in een gesprek met Joris Hessels in Last goodbye. “Het is niet simpel om erover te babbelen, omdat het mij heel fel emotioneert”, zegt de zanger daar. “Ze hebben het nog niet geneesbaar kunnen verklaren, maar er zijn wel abnormale dingen gebeurd, dingen die niemand kon voorspellen. Je mag het niet te luid uitschreeuwen, want je moet het blijven controleren, maar het lijkt wel alsof we de overwinning (tegen die kanker, red.) binnen hebben.”

Soldaat aan het front

Fysiek is Pironet aan de beter hand, maar mentaal weegt de behandeling zwaar. “Ik moet een zware behandeling ondergaan voor posttraumatische stress. Ik heb een jaar élke dag moeten vechten voor het leven. Elke dag bestraald worden, chemo nemen. Het is een beetje te vergelijken met een soldaat die elke dag naar het front moet om te gaan vechten en in leven moet blijven.”

“Om eerlijk te zijn”, zo vertelt Pironet nog, “Wanneer ik terug moet naar Gasthuisberg (waar hij voor de kanker behandel wordt, red.) dan is dat een beetje te vergelijken met een Amerikaanse soldaat die hier voor D-day aankwam. Als je die in 1946 teruggestuurd zou hebben naar Normandië, dat zou ook geen deugd gedaan hebben.”

Zware nachtmerries en angst

“Nu wordt er gesproken over intense posttraumatische stress”, zegt Pironet. “Ik heb elke nacht zware nachtmerries, veel angst, veel trillingen. Ik ben nog altijd in behandeling en moet nog wel vaak teruggaan voor een nieuwe chemokuur. Da’s heel oké, het is puur om de controle te bewaren en dat lukt ook heel goed, maar het is wel niet evident. Mensen zien mij gewoon op een podium en denken: he’s back, maar…”

Pironet loopt nog vaak met de kop tegen de muur. “Maar ik wil niet de stempel patiënt op het hoofd. Mij ga je niet snel zien rusten of uitslapen. Na een leuke show nog iets drinken, betaal ik de dag erna cash. Liever dat dan elke dag toch maar vroeg mijn bed in, dat heeft geen zin. Jezelf niet te fel als patiënt bestempelen en keihard doorgaan, dat werkt.”

Volgende maand moet hij opnieuw op controle, maar dat komt volgens de zanger wel goed. Portland is deze zomer op verschillende festivals doorheen Vlaanderen te zien, waaronder Dranouter en Suikerrock.

Herken jij jezelf in het verhaal van de Portland-zanger en wil je daarover spreken met ons? Laat het ons weten via onderstaand formulier.

Adblock test (Why?)

続きを読みます https://news.google.com/rss/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmhidmwuYmUvY250L2RtZjIwMjQwNjE2Xzk0NjkwMTkx0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿